Biblioteca
Ştiinţifică a Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi, Asociaţia
Bibliotecarilor din Republica Moldova, Secţiunea Biblioteci Universitare, Secţiunea Catalogare şi Indexare au organizat pe 29
noiembrie 2013, în spaţiile Bibliotecii
Ştiinţifice USARB, Atelierul profesional Fişiere de autoritate (nume şi subiecte) în
sistem automatizat: realităţi şi tendinţe.
Moderator: Elena HARCONIŢA, Directorul Bibliotecii Ştiinţifice USARB.
Au participat 30 de
bibliotecari, inclusiv 16 reprezentanţi de la Biblioteca Centrală a
Universităţii de Stat din Moldova, Biblioteca Ştiinţifică ASEM, Departamentul Informaţional
Biblioteconomic ULIM, Biblioteca Republicană Ştiinţifică Agricolă a UASM,
Biblioteca Ştiinţifică Medicală a USMF „Nicolae Testemiţanu”, Biblioteca Tehnico-Ştiinţifică
a Universităţii Tehnice din R. Moldova, Biblioteca Ştiinţifică a Universităţii
Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, Biblioteca Academiei de Muzică, Teatru şi
Arte Plastice, Biblioteca Republicană Tehnico - Ştiinţifică, Biblioteca
Naţională Pentru Copii „Ion Creangă”.
În
cuvîntul de deschidere, Elena
HARCONIŢA, Directorul Bibliotecii Ştiinţifice USARB, a prezentat programul atelierului, menţionînd importanţa
unor astfel de întruniri pentru formarea profesională
continuă, schimbul de experienţă, soluţionarea problemelor în domeniu.
Lina Mihaluţa,
director adjunct, în comunicarea „Fişiere
de autoritate pentru nume la Biblioteca Ştiinţifică USARB: autori persoane
fizice: cadre didactice/ bibliotecari; colectivităţi; entităţi geografice”
a relatat despre experienţa creării fişierelor de autoritate la Biblioteca
Ştiinţifică, proces început odată cu implementarea Softului integrat de
bibliotecă TinLib. Au fost prezentate etapele de realizare, sursele de bază utilizate la construirea
Fişierului de autoritate, conceptul, harta-traseu, responsabilităţile, chestionarul,
macheta cîmpurilor, mostre de fişiere de autoritate Nume de persoane (Cadre
didactice, bibliotecari) în TinLib şi webOPAC. De asemenea, au fost elucidate
unele dificultăţi în crearea fişierelor de autoritate (număr mare de cîmpuri,
imperfecţiunea sistemului de a păstra şi afişa informaţiile despre autori,
lipsa trimiterilor la formele asociate ale numelui însoţite de “vezi” şi
“vezi şi”, dispariţia
informaţiilor din motive necunoscute din TinLib şi Web-OPAC, nedorinţa unor
cadre didactice de a furniza date personale).
În acest context,
sînt binevenite propunerile de actualizare, la nivel naţional, a procesului de
partajare a funcţiilor privind crearea Fişierelor de autoritate: scriitori,
oameni de ştiinţă, de cultură, politicieni, personalităţi cu renume din diverse
domenii etc. de către Biblioteca Naţională şi Camera Naţională a Cărţii;
bibliotecile universitare – cadre didactice şi bibliotecari, bibliotecile
publice – personalităţi locale. Aceste date s-ar comasa într-un fişier de
autoritate unic; determinarea cîmpurilor obligatorii şi facultative din macheta
FA; cel mai important - achiziţia unui soft care să poată întreţine FA nu numai
pentru nume de persoane, dar şi pentru colectivităţi, entităţi geografice.
Atelierul
a continuat cu comunicarea Silviei Habaşescu, şef secţie Bibliografie, Biblioteca Ştiinţifică
ASEM „Utilizarea
tezaurului multilingv EuroVoc: experienţe ale Bibliotecii Ştiinţifice ASEM”. Vorbitoarea a prezentat tezaurul multilingv şi multidisciplinar EuroVoc utilizat de către Biblioteca ASEM în crearea vedetelor de subiect (ediţii,
versiuni lingvistice, domenii acoperite, convenţii, structura, domenii şi
microtezaure, conceptele care
alcătuiesc tezaurul, termenii etc.) Tezaurul EuroVoc acoperă terminologia domeniilor de activitate ale Uniunii Europene iar, începând cu ediţia 4.3, a fost publicat şi pus
la dispoziţie pe (http://eurovoc.europa.eu/drupal/?q=ro) în 23 de limbi oficiale
ale UE, inclusiv limba română. Toate versiunile lingvistice au acelaşi
statut: fiecare termen preferat (descriptor) dintr-o limbă corespunde, în mod necesar, unui termen preferat
din toate celelalte limbi. Un termen include, în mod automat, toate echivalenţele lingvistice ale termenului preferat.
Avantajele
EuroVoc: prin standardizarea terminologică a
vocabularelor de indexare, acesta permite efectuarea unor căutări documentare
mai exacte; multilingvism:
stabilirea unor echivalenţe lingvistice între conceptele identice exprimate în
diverse limbi, permite indexarea
documentelor în limba documentaristului şi efectuarea căutărilor în limba
utilizatorului; pasibil de a fi consultat şi descarcat în
ordinea alfabetică şi sistematică; accesibilitate; este publicat online. Limite: fiind conceput pentru a
răspunde nevoilor sistemelor de documentare generală cu privire la activităţile
Uniunii Europene, nu este un instrument optim pentru indexarea şi căutarea
documentelor specializate; EuroVoc nu poate
pretinde că acoperă diversele realităţi naţionale la un nivel suficient de
detaliat; totuşi, se fac eforturi pentru a ţine cont de nevoile utilizatorilor
din afara instituţiilor UE.
„Indexarea pe
subiecte. Indexarea documentelor cu privire la unele obiecte
geografice. Experienţe bălţene” este
titlul comunicării prezentat de Taisia ACULOVA, bibliograf principal,
serviciul Informare şi Cercetare
Bibliografică, Biblioteca Ştiinţifică USARB. Autoarea a vorbit despre terminologia, funcţiile, tipurile vedetelor de subiect, cerinţele faţă
de indexatori care trebuie să posede cunoştinţe aprofundate în domeniul
ştiinţei din care face parte documentul indexat, să ţină cont de necesităţile
utilizatorilor.
De asemenea, dna Taisia
Aculova a relatat despre experienţa Bibliotecii privind indexarea documentelor
bazată pe „Indexarea pe subiecte: Ghid
metodic pentru bibliotecari” (elaborat de bibliotecarii bălţeni), „Ghidul de indexare Lives-ro” şi RAMEAU
- experienţa Bibliotecii Naţionale din Franţa, Bibliotecii Congresului din SUA,
dar, în ultima instanţă, adaptate la cerinţele utilizatorilor noştri precum şi
la posibilităţile TinLib-ului. Adaptănd Ghidul de indexare Lives-ro la
Catalogul Bibliotecii s-a recurs la schimbarea vedetei de subiect Republica Moldova în Moldova, iar pentru Moldova - regiunea
României MOLDOVA (ROMÂNIA). Aceeaşi variantă recomandă şi EuroVoc. Dna Aculova a mai relatat despre Grupul de profil pentru
crearea şi redactarea vedetelor de subiect, componenţa, responsabilităţile
fiecărui membru, evidenţa lucrului efectuat.
Zinaida Sochircă,
director general DIB ULIM a relatat despre
experienţa elaborării Fişierului de autoritate, autori persoane fizice, iniţiat
la ULIM în anul 2006, care s-a realizat în anii
2007-2009 (conceptul Fişierului, Chestionarul, prezentarea în Senat a informaţiilor
despre Fişierul de autoritate, autori persoane fizice (cadre didactice),
organizarea unui atelier pentru bibliotecarii din comunitatea profesională cu
această tematică etc.). La moment aceste chestionare necesită revizuiri, şi
anume simplificarea numărului de câmpuri în macheta Fişierului de autoritate în
softul TinLib. S-a mai specificat că succesul acestui proces necesită o promovare,
un marketing eficient în comunitatea academică.
Despre experienţa Bibliotecii Ştiinţifice a Universităţii Pedagogice de Stat
„Ion Creangă” a vorbit Adela Negură,
şef-serviciu „Automatizare. Informatizare” în comunicările: „Elementele
de formare continuă a bibliotecarilor la Biblioteca Ştiinţifică a Universităţii Pedagogice de Stat „Ion
Creangă” şi „Crearea
vedetelor de subiect în Programul
specializat de bibliotecă Q-Series. Experienţa
UPS „ION
CREANGĂ”.
În comunicări s-a menţionat că catalogarea
şi indexarea cărţilor o realizează bibliotecarii din serviciul de Catalogare,
iar bibliotecarii din sălile de lectură se ocupă de descrierea analitică a
publicaţiilor periodice. În Bibliotecă sînt instituite şedințe
ale catalogatorilor la care se verifică corectitudinea desctierilor
bibliografice, ale vedetele de subiect. Impactul
şedinţelor cu catalogatorii este unul benefic, pe parcurs micşorîndu-se numărul
de greşeli pe care le comiteau la început bibliotecarii din sălile de lectură.
De asemenea, s-a relatat succint despre experiența
de creare a vedetelor de subiect în Programul Q-Series. S-a specificat că crearea
unor fişiere de autoritate în conformitate cu regulile stabilite de forurile de
specialitate este foarte importantă, fiind necesară elaborarea unui tezaur
naţional, compatibil cu toate programele specializate de bibliotecă.
Rodica Avasiloaie, preşedinte al secţiunii Biblioteci Universitare ABRM, directoarea Bibliotecii Academiei de
Muzică, Teatru şi Arte Plastice a
felicitat participanţii pentru abordarea unei teme actuale, menţionînd că este
foarte important ca managerii şi specialiştii care se ocupă de un domeniu anume
să participe la astfel de ateliere unde are loc împărtăşirea experienţelor şi
căutarea soluţiilor pentru problemele comune.
Dna Avasiloaie a confirmat necesitatea creării unui Fişier de Autoritate de
nume la nivel naţional şi a elaborării unui – Ghid de construire a Fişierelor de Autoritate ( nume persoane fizice,
colectivităţi, entităţi geografice) şi de subiecte în bibliotecile din Republica Moldova, la care să-şi aducă aportul
Biblioteca Naţională, Camera Naţională a Cărţii, bibliotecile universitare şi specializate.
În urma
dezbaterilor pe marginea subiectului atelierului profesional naţional Fişiere de autoritate (nume şi subiecte) în
sistem automatizat: realităţi şi tendinţe, participanţii propun:
1. Crearea unui grup de lucru, sub egida Secţiunii Catalogare
Indexare a ABRM, pentru elaborarea Ghidului
de construire a Fişierelor de Autoritate (nume persoane fizice, colectivităţi,
entităţi geografice) şi de subiecte în
bibliotecile din Republica Moldova în care s-ar regăsi:
1.1. Indicaţiile metodice necesare;
1.2. Modelul actualizat al Chestionarului pentru Fişierul de
autoritate nume de persoane fizice
1.3. Prezentarea tuturor instrumentelor: standardelor,
limbajelor de indexare RAMEAU, LIVES-RO, EuroVoc, AgroVoc, Mech ş.a. pentru cunoaşterea şi aplicarea în instituţiile
bibliotecare din R. Moldova.
2. Actualizarea procesului de creare a Fişierului de
autoritate – Personalităţi din Republica
Moldova
la nivel naţional cu contribuţia Bibliotecii Naţionale,
Camerei Naţionale a Cărţii, bibliotecilor universitare, specializate şi publice
cu posibilităţi de import / export a înregistrărilor.
3. Instruirea continuă a bibliotecarilor din domeniul
privind catalogarea şi indexarea în sistem informatizat.
Elena
Harconţa, director BŞ USARB